Dviviečiai mokomieji sklandytuvai

LET L-13 Blanik

Daugiausiai ir ilgiausiai gamintas sklandytuvas istorijoje.  Apie 3 000 šio modelio sklandytuvų buvo gaminama Čekijoje, gamykloje Let Kunovice nuo 1956 iki 2007 metų. Tai dvivietis sklandytuvas skirtas pilotų mokymui, pradiniam mokymui ir pramoginiams skraidymams. Aliuminio konstrukcija, kuri yra įprastai tradicinė civilinei aviacijai, nesudėtinga priežiūra ir prieinama kaina –  lėmė šio sklandytuvo populiarumą visame pasaulyje. Sklandytuvas pasižymi efektyviais vairais ir oro stabdžiais, o išleidžiami užsparniai suteikia pavaldumą esant mažesniems greičiams. Daugeliui sklandytojų, šis sklandytuvas buvo pirmasis žengiant į sklandymo pasaulį.

Sparnų ilgis: 16.2 m
Maksimalus greitis: 240 km/h
Minimalus greitis: 56 km/h
Aerodinaminė kokybė: 28 prie 93 km/h

Mažiausias žemėjimas: 0.84 m/s prie 83 km/h
Tuščio sklandytuvo svoris: 292 kg
Maksimalus kilimo svoris: 500 kg
Vandens balastas: nėra

Cetrair 201-B „Marianne” reg.nr. LY-BLM ir LY-GTF

Dvivietis sklandytuvas, suprojektuotas ir pagamintas Prancūzijoje 1985m. Prancūzijoje. Nedidelė kaina, gera aerodinaminė kokybė leidžia ne tik mokintis skraidyti, bet ir atlikti sportinio tipo skrydžius.

Sparnų ilgis: 18.55 m
Maksimalus greitis:
250 km/h
Minimalus greitis:
67 km/h
Aerodinaminė kokybė: 40 prie 105 km/h

Mažiausias žemėjimas: 0.65 m/s prie 85 km/h
Tuščio sklandytuvo svoris: 430 kg
Maksimalus kilimo svoris: 650 kg
Vandens balastas:  nėra

Aerotechnik L-13 SE „Vivat” LY-EJP

Dvivietis motorizuotas kelionių sklandytuvas (TMG) su kuriuo galima mokintis SPL, TMG ir net PPL kurso licencijoms gauti.

Sparnų ilgis: 16.2 m
Maksimalus greitis:
230 km/h
Minimalus greitis:
75 km/h
Aerodinaminė kokybė (išjungus variklį): apie 22

Variklis: Valter-Mikron 48kW
Tuščio sklandytuvo svoris: 485 kg
Maksimalus kilimo svoris: 705 kg
Nuotolis:  520 km.

Carmam-Morelli- M200

Dvivietis, unikalus ir retas skladytuvas.

Sparnų ilgis: 18.14 m
Maksimalus greitis:
225 km/h
Minimalus greitis:
67 km/h
Aerodinaminė kokybė: 30 prie 94 km/h

Mažiausias žemėjimas: 0.8 m/s prie 80 km/h
Tuščio sklandytuvo svoris: 345 kg
Maksimalus kilimo svoris: 570 kg
Vandens balastas:  nėra

Klubo narių privatūs sklandytuvai

Eiri-Avion PIK-20D, reg. nr. LY-CND
Savininkas: Domas Juknevičius

Suprojektuotas Helsinkio Technologijų universitete, buvo gaminamas 1974-1980 metais Suomijos įmonėje Eiri-Avion Oy. PIK-20D yra 15 metrų klasės, dar vadinamos „lenktynine“, sklandytuvas. Greitas, manevringas ir lengvai valdomas, bei turintis akrobatinio pilotažo kategoriją – juo galima atlikti beveik visas akrobatines figūras. Pagrindinė gamybai naudota medžiaga – stiklo pluošto kompozitas, o svarbiausios sklandytuvo vietos yra sustiprintos anglies pluoštu. Viso buvo pagaminta apie 420 vienetų, kurių daugelis iki šių dienų skraido Vakarų Europos sklandymo klubuose, Skandinavijoje ir kitose pasaulio vietose. Įdomus faktas: tai greičiausiai galintis skristi sklandytuvas Lietuvoje, maksimalus greitis – 292 km/h.

Sparnų ilgis: 15 m
Maksimalus greitis:
292 km/h
Minimalus greitis:
60 km/h
Aerodinaminė kokybė:
42 prie 117 km/h

Mažiausias žemėjimas: 0.56 m/s prie 73 km/h
Tuščio sklandytuvo svoris:
225 kg
Maksimalus kilimo svoris:
450 kg
Vandens balastas:
140 litrų

Rolladen-Schneider LS6, reg. nr. LY-GVP
Savininkas: Vytautas Paulauskas

LS6, FAI 15 metrų klasės sklandytuvas, pirmą kartą buvo pakeltas į orą 1983 metais. Pradėjus serijinę gamybą vieneriais metais vėliau, LS6 turėjo ilgą gamybos istoriją, kuri tęsėsi iki Rolladen – Schneider bankroto, 2003 metais. Iš viso buvo pagaminta 375 visų versijų vienetų. LS6 pagamintas, naudojant anglimi armuotą plastiką, turi plonus sparnų (13%) ir uodegos profilius. Konstrukcijos kokybę gerai iliustruoja, tai, kad LS8 net šiandieną vertinamas, kaip vienas geriausių standartinės klasės sklandytuvų, iš esmės yra „standartinis“ LS6. Kaip ir daugelis Rolladen – Schneider sklandytuvų LS6 pasižymi puikiomis pavaldumo ir stabilumo savybėmis.

LS6 dominavo 15 metrų klasėje beveik dešimtmetį. Pilotai, skrisdami šiuo sklandytuvu laimėjo- dvi pirmąsias vietas 1985 Pasaulio sklandymo čempionate Italijoje (Rieti), pirmąsias tris vietas 1987 pasauliuose Australijoje (Benalla), pirmas keturias vietas 1991 Pasaulio čempionate  JAV (Uvalde) ir pirmąsias dvi vietas 1993 Pasaulio čempionate Švedijoje (Borlänge).

Sparnų ilgis: 15 m
Sparnų plotas / maks. įkrovimas: 10.5 m2 / 50 kg/m2
Maksimalus greitis: 270 km/h
Minimalus greitis: 67-82 km/h
Aerodinaminė kokybė: 44 prie 100-120 km/h

Mažiausias žemėjimas: 0.59 m/s prie 80 km/h
Tuščio sklandytuvo svoris: 260 kg
Maksimalus kilimo svoris: 525 kg
Vandens balastas: 160 litrų

Glasflugel 304 (HpH304 CZ), reg. nr. LY- ZMZ
Savininkas: Mindaugas Žaliukas

304 buvo sukurtas tobulinant ankstesnį Glasflugel sklandytuvą “Mosquito”. “Mosquito” sparnus naudojo ir Schempp-Hirth Mini Nimbus. Šis profilis vadinosi  HQ 10-1642, kurį gamintojas patobulino ir pritaikė 304 ąjam. Naujasis profilsi buvo ypač gerai vertinamas už puikias skriejimo charakteristikas, o taip pat turėjo tuo metu vieną iš geriausių sklandumo kokybę – 43 vnt. Buvo puikus sklęsdamas ir dideliu greičiu: skrisdamas 200km/h greičiu žemėjimas tik 2m/s! Pirmą kartą į dangų 304 pakilo 1980 m. gegužę.

304 buvo daug inovacijų įkūnijąs modelis. Dauguma tuometinių naujovių iki šių dienų praktiškai nieko nepakeitus naudojama konstruojant naujos kartos sklandytuvus ir šiandien, antai kaip:

–  Gaubto atidarymo ir numetimo mechanizmas
   –  Automatinis valdymo svirčių sujungimas surenkant sparnus
   –  Stabilizatoriaus tvirtinimas

Kaip bebūtų gaila, tačiau žuvus pagrindiniam Glasflugel inžinieriui ir idėjų generatoriui, gamintojas nesugebėjo išbristi iš finansinių sunkumų ir Glasflugel gamykla bankrutavo, o konkurentai pasirūpino, kad sklandytuvų formos atsidurtų šiukšlyne… Vis tik Glasflugel po daugiau kaip 15 metų atgimė. Senas formas nusipirko Čekų įmonė HpH, kuri tuo metu gamino plastmasinius modeliukus. Drąsus gal net greičiau beprotiškas žingsnis pasiteisino. Atgimęs 304 buvo perkrikštytas į HpH 304 cz, o vėliau dar modifikuotas su galimybe pakeisti sparnų antgalius prailginta versija iki 17.43 m, ko pasekoje sklandytuvo aerodinaminė kokybė padidėjo iki 45 vnt. Ir sklandytuvas atsiskleidė naujomis puikiomis savybėmis skrendant prastu oru. Viso įvairiai modifikuotų HpH 304 sugebėta parduoti apie 100 vnt, tai išties stebina turint galvoje, kad 1980 metų gaminiui atgimus 1996 metais jis dar buvo patrauklus pirkėjui.

Sparnų ilgis: 15 m / 17.43 m
Sparnų plotas: 9.88 m2/ 10.22 m2
Maks. įkrovimas:  46 / 44  kg/m2
Maksimalus greitis: 250 km/h
Minimalus greitis: 60-73 km/h

Aerodinaminė kokybė: 43 / 45 prie 96-116 km/h
Mažiausias žemėjimas:
0.57 m/s prie 77 km/h
Tuščio sklandytuvo svoris:
235 kg
Maksimalus kilimo svoris:
450 kg
Vandens balastas:
120 litrai

ASW- 20F, LY-GTD
Savininkas: Titas Jovaiša

Prancūzų sklandytuvų gamyklos „Centrair” gamybos 15 metrų klasės sklandytuvas, gamintas pagal sklandytuvo „ASW20A” licenciją, įsigytą iš „Alexander Schleicher” Vokietijos gamintojo. Prancūziškas variantas yra identiškas vokiškam variantui, tačiau daugelio nuomone nėra taip kokybiškai pagamintas bei turi šiek tiek plonesnę sparnų apsiūvą. Vėliau prancūzų gamykla nukopijavo vokišką liemenį, suprojektavo sparnus ir išleido standartinės klasės klasės sklandytuvą „Pegase”.

Sparnų ilgis: 15 m
Maksimalus greitis:
265 km/h
Minimalus greitis:
70 km/h
Aerodinaminė kokybė: 42,5 prie greičio 100km/h.

Perkrovos: +5,3 -2,65.
Tuščio sklandytuvo svoris: 280 kg.
Maksimalus pakilimo svoris: 454 kg.

PIK-16 „Vasama” (Strėlė), LY-PSR
Savininkas: Renatas Samulėnas

Pik-16 „Vasama“ (Strėlė) – Helsinkio Technologijų instituto studentų – Tuomo Tervo, Jorma Jalkanen ir Kurt Hedström kūrinys. Visi trys konstruktoriai – aktyvūs „Politechnikos Aero Klubo“ nariai, organizacijos, kuri žinoma, kaip Suomijos lengvosios aviacijos meka. Jos dėka į orą pakilo 536 skraidymo aparatai su logotipu „PIK“ (Polyteknikkojen Ilmailukerho).
Pik-16 pradėtas kurti 1959 metais kaip visiškai tuomet dar naujos – standartinės klasės sklandytuvas (pirmosios oficialios šio tipo sklandytuvų varžybos pasaulyje įvyko 1958 m.). Tuo metu vis dar dominavo medinės konstrukcijos, o apie prof. Wortmann‘o naujus laminarinius profilius mažai kas težinojo. Pirmasis „Vasama“ prototipas – Pik-16A į orą pakilo 1961 m, tesvėrė vos 166 kg ir kaip dera to laikmečio madai – buvo „skeltauodegis“ (su V-tipo uodega). Vėlesnės modifikacijos (Pik-16B ir Pik-16C), „priaugę“ apie 20 kg, jau turėjo klasikinę uodegą. Suomiškos „Strėlės“ sparnai – „medinukams“ neįprastai ploni (FX-05-188 profilis modifikuotas iki 14%), ištisai kietos dangos, su galinga lonžerono “dėžute”, formuojančia apie 50% nešančio paviršiaus. Todėl ir atsparumo koeficientas įspūdingas: +7/-4. Schempp-Hirth tipo oro stabdžiai sumontuoti iškart už lonžerono, pritaikyti naudoti skrendant iki 235 km/val. Liemuo – taip pat medinis, bet kabinai panaudotos jau ir kompozitinės medžiagos. Važiuoklė – neįtraukiamas ratukas (privaloma tuometiniams “standartams”) ir slidė priekyje. Jau su Pik-16 prototipu Suomijoje netrukus buvo pagerintas Nacionalinis greičio rekordas 300 km trikampio maršture. Vėlesnės “Vasama” modifikacijos taip pat nenuvylė – su Pik-16C 1963 m. pasaulio čempionate Argentinoje iškovota trečioji vieta, o OSTIV (Organisation Scientifique et Technique Internationale du Vol a Voile) techninė komisija Pik-16C pripažino geriausiu 1963-1964 metų standartinės klasės sklandytuvu. Serijinė gamyba tęsėsi iki 1965 m. Iš 56 “Strėlių” 52 buvo Pik-16C.  

Sparnų ilgis: 15 m
Maksimalus greitis:
250 km/h
Minimalus greitis:
62 km/h
Aerodinaminė kokybė: 34,5 prie greičio 86km/h.

Mažiausias žemėjimas: 0,59 m/s prie 73 km/val
Tuščio sklandytuvo svoris: 190 kg.
Maksimalus pakilimo svoris: 330 kg.
Vandens balastas: nėra